آیا تا به حال پیش آمده برای خرید عطر، به فروشگاهی مراجعه کنید و در آنجا با اصطلاحاتی مواجه شوید که اطلاعی از آن ها ندارید؟ دنیای عطرها دنیای وسیعی است. شما می توانید با مطالعه این مقاله، اطلاعاتی را درمورد انواع عطر و ادکلن ها و تفاوت عطر، ادکلن و اسانس به دست بیاورید. با دانستن این موارد و ویژگی های هر یک، خواهید توانست عطر متناسب با نیاز خود را با غلظتی که می خواهید خریداری کنید.

تفاوت عطر ادکلن و اسانس

اسانس چیست؟

اسانس، ماده معطر و خوشبویی است که به عنوان مهم ترین ماده اولیه در عطرسازی شناخته می شود. در میان عطر، ادکلن و اسانس، این اسانس است که بیشترین ماندگاری را دارد. این ماده بسیار غلیظ است و به همین دلیل حالتی روغنی دارد. اسانس ها می توانند دارای یک نت یا چندین نوع نت و رایحه باشند. اسانس ها در تولید فلنکرها نیز کاربرد دارند.

 

عطر چیست؟

عطر نیز به عنوان ماده ای معطر شناخته می شود و ریشه ای عربی دارد. عطر، ماده رقیق شده چندین اسانس است و بیشترین غلظت آن در عطر، به 40 درصد می رسد. رقیق سازی اسانس ها را الکل و سایر حلال ها بر عهده دارند.

ادکلن چیست؟

ادکلن یا ادو کلن، ماده معطر بسیار رقیقی است که با اسانس تولید می شود. درصد الکل به عنوان یک حلال در ادکلن، تا 90 درصد می رسد که آن را با 2-4 درصد اسانس مخلوط کرده و ماده ای معطر تولید می کنند.

عطر و ادکلن ها شامل چه غلظت هایی هستند؟ خلوص و ماندگاری آن ها چقدر است؟

همان طور که در قسمت های قبل اشاره شد، درصد اسانس ها در عطر و ادکلن ها متفاوت است. این اساسی ترین تفاوت عطر، ادکلن و اسانس است. در اینجا با اصطلاحاتی آشنا می شوید که می تواند شما را در خرید عطر یاری کند. این اصطلاحات، همان نام غلظت های موجود در عطر و ادکلن هاست.

اسانس

اسانس ها بیشترین درصد خلوص با غلظت 100 درصد را دارند که همان عصاره به وجود آمده از گیاهان و مواد مصنوعی است. اسانس ها عموما استفاده شخصی ندارند و در بیشتر اوقات با رقیق سازی به عنوان پایه اصلی عطر و ادکلن های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. بوی اسانس ها می تواند تا بیش از 24 ساعت بر روی لباس های شما خودنمایی کند.

تفاوت عطر ادکلن و اسانس

پرفیوم (عطر)

پرفیوم پس از اسانس بیشترین قیمت، غلظت و حتی ماندگاری را دارد. ماندگاری آن به بیش از 12 ساعت می رسد که زمان بالایی به شمار می رود. پرفیوم ها ماندگاری بالای خود را مدیون غلظت 20-40 درصدی اسانس موجود در خود هستند.

ادو پرفیوم

ادو پرفیوم ها دسته دیگری از عطر و ادکلن ها هستند که ذرات آن سبک تر از پرفیوم است. معمولا 15 الی 20 درصد مایع درون آن ها را اسانس تشکیل می دهد. ذرات ادو پرفیوم می توانند تا 8 ساعت بر روی لباس باقی مانده و شما را خوشبو نگه دارند. ادو پرفیوم ها معمولا به علت میزان الکل بیشتری که دارند، دارای رایحه ملایم تری هستند. به همین دلیل بیشتر افراد استفاده از ادو پرفیوم را ترجیح می دهند.

ادو تویلت

در ادو تویلت به دلیل اینکه نت اولیه انفجاری تر از بقیه نت ها است، تمرکز بیشتری بر روی ترکیبات آن صورت می گیرد. اسانس موجود در ادو تویلت، به اندازه 5-15 درصد است و ماندگاری آن را تا 5 ساعت تثبیت می کند. معمولا آن ها پخش بوی بیشتری دارند و قیمت پایینی که دارند، بسیاری از افراد را به استفاده از ادو تویلت تشویق می کنند.

ادکلن

معمولا مردم عطر و ادکلن را هم معنی دانسته و از آن ها به عنوان مترادف یکدیگر استفاده می کنند. در صورتی که ادکلن عصاره روغنی خیلی کمتری نسبت به عطر دارد. خلوص آن تا 4 درصد می رسد که با ترکیب آن با 90 درصد حلال، ماده معطر سبکی تولید می شود. بررسی ها نشان می دهد ماندگاری ادکلن ها کمتر از 2 ساعت است اما در مقابل پخش بوی قابل توجهی دارند.

تفاوت عطر ادکلن و اسانس

اوفرش

اوفرش ها کمترین غلظتی هستند که می توان از عطر و ادکلن ها یافت. معمولا مایع اوفرش درون اسپری ها پر می شود و ماندگاری خاصی ندارد. کمتر از 3 درصد مایع اوفرش را اسانس ها تشکیل می دهند که درصد بسیار پایینی است.

تفاوت های اصلی عطر، ادکلن و اسانس چیست؟

در این قسمت مقاله، به مهم ترین چیزی که باید در رابطه با تفاوت عطر، ادکلن و اسانس بدانید، اشاره خواهیم کرد. با تفاوت در غلظت مواد معطر، در ویژگی های آن ها نیز تفاوت هایی ایجاد می شود. این تفاوت ها می توانند در قیمت و از همه مهمتر ماندگاری و پخش بوی خوشبو کننده ها، موثر باشند. در ادامه انواع تفاوت عطر، ادکلن و اسانس را ذکر کرده و هر کدام را توضیح خواهیم داد.

 

تفاوت عطر، ادکلن و اسانس در ماندگاری

با توجه به اینکه اسانس ها بیشترین غلظت و ماندگاری را دارند و سایر عطر و ادکلن ها غلظت بسیار کمتری دارند، طبعا ماندگاریشان نیز کمتر است. با استناد به سخنانی که در قسمت قبلی مقاله در رابطه با غلظت عطر و ادکلن ها گفته شده بود، هر قدر میزان غلظت عطر بیشتر باشد، ماندگاری آن نیز به همان میزان افزایش میابد. این تفاوت عطر، ادکلن و اسانس در ماندگاری به شکل زیر می باشد:

اسانس > پرفیوم (عطر) > ادو پرفیوم > ادو تویلت > ادکلن > اوفرش

 

تفاوت عطر، ادکلن و اسانس در پخش بو

الکل مهم ترین عاملی است که در پخش بوی عطر تاثیر می گذارد. به هر اندازه که میزان الکل در عطر، ادکلن و اسانس بیشتر باشد، پخش بوی آن ها نیز بیشتر خواهد بود. با مطالعه این بخش از مقاله باید متوجه شده باشید که غلظت اسانس موجود در عطر و ادکلن، پخش بوی آن ها و میزان الکل موجود در عطر با ماندگاری رابطه عکس دارند.

یعنی هر عطر و ادکلن ای که درصد خلوص اسانس آن بالا باشد، ماندگاری آن زیاد و پخش بوی آن کم است. در رایطه با ادکلن نیز همین مورد صدق می کند. به این معنی که به دلیل زیاد بودن الکل در آن، پخش بوی بالا و در مقابل ماندگاری کمی دارد. در سطر بعدی، مقایسه ای در مورد تفاوت عطر، ادکلن و اسانس در پخش بوی آن ها انجام شده است:

اوفرش > ادکلن > ادو تویلت > ادو پرفیوم > پرفیوم (عطر) > اسانس

تفاوت عطر ادکلن و اسانس

 

تفاوت عطر، ادکلن و اسانس در قیمت

اساسی ترین موضوعی که قیمت اسانس را تعیین می کند، میزان کمیاب بودن نت های موجود در آن است. به طبع نت هایی که به سختی در طبیعت یافت می شوند و بسیار کمیاب هستند، بالاترین قیمت ها را به خود اختصاص می دهند. اما در مقابل منبع نت هایی که به وجود بر روی کره زمین وجود دارند، قیمت پایین تری داشته و در نتیجه قیمت اسانس های تولید شده از آن ها نیز کاهش میابد.

علاوه بر این موضوع که بسیار نیز حائز اهمیت بود، عنصر دیگری تحت عنوان غلظت عطر و ادکلن بر روی قیمت آن موثر است. به دلیل اینکه اسانس ها ماده اولیه تولید عطر و ادکلن هستند و همچنین غلظت و مقدار اسانس ها در عطر و ادکلن ها متفاوت است، پس شاهد یک اختلاف قیمت میان عطر، ادکلن و اسانس خواهیم بود. هر چه میزان غلظت اسانس بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر است. تفاوت عطر، ادکلن و اسانس را می توان به شکل زیر نمایش داد:

اسانس > پرفیوم (عطر) > ادو پرفیوم > ادو تویلت > ادکلن > اوفرش

روش های تولید اسانس

اسانس ها به عنوان محصولاتی که از عصاره گیاهان به دست می آیند، می توانند در روش های متفاوتی تولید شوند. روش های طبیعی که از گذشته رواج داشته اند و روش های مصنوعی که با ابزارآلات جدید و به روز صورت می گیرند. عصاره گیاه، محصول بسیار غلیظی است که می تواند چندین روز ماندگاری داشته باشد و عموما به صورت خالص، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

استخراج طبیعی

این نوع استخراج روغن گیاهان، روش های متفاوتی دارد. در این روش همانند گذشته، از روش های همچون تقطیر، استفاده از حلال، استخراج سیال، استفاده از اتانول و حتی روش پولکی استفاده می شود. در این نوع استخراج روغن به دلیل اینکه استخراج بدون استفاده از ابزارآلات صنعتی صورت می گیرد، می تواند زمانبرتر از استخراج مصنوعی باشد.

استخراج مصنوعی

این روش بسیار به صرفه تر از استخراج طبیعی است و از همین روست که بسیاری از برندهای مطرح حال حاضر دنیا، ترجیحا از این روش بهره می برند. مواد آلی، نتیجه استفاده از این روش هستند.

با نت های عطر، ادکلن و اسانس آشنا شوید

نت های موجود در عطر و ادکلن ها برای سهولت در استفاده، در دسته هایی طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی بر اساس میزان ساعت ماندگاری نت ها صورت می گیرد. این طبقه بندی ها شامل TOP، MEDIUM و BASE هستند که TOP کمترین ماندگاری و BASE بیشترین ماندگاری را دارند. پرفیومرها با دانستن این موضوع، می توانند عطر، ادکلن و اسانس هایی با ماندگاری متفاوت طراحی کنند.

TOP: بیشتر نت هایی مانند مرکبات، رایحه های پودری، ترشیحات، میوه ای، آبزیان دریایی، ادویه و دارچین این دسته بندی را شامل می شوند. این نت ها کمترین ماندگاری ممکن را در حدود کمتر از 2 ساعت دارند.

MEDIUM: همان طور که از نامش پیداست، ماندگاری متعادل و معمولی دارد. نت هایی که در این دسته بندی قرار گرفته اند، ماندگاری مابین 3-5 ساعت دارند.

BASE: عموم نت های موجود در این دسته بندی بیشتر شامل نت های تلخ مانند قیر، چرم، تنباکو، خزه و نت های دودی می شود. بیشترین ماندگاری مربوط به این دسته و در حدود 5-10 ساعت است.

تفاوت عطر ادکلن و اسانس

استفاده از اسانس ها چه عوارضی دارد؟

در حالت کلی اگر اسانس ها از مواد طبیعی تهیه شده باشند، نمی توانند آسیبی به بدن انسان وارد کنند. اما اگر به هر دلیلی متوجه بروز حساسیت نسبت به اسانس ها شدید، حتما استفاده از آن را کنار بگذارید. نکته مهم تر، استفاده از اسانس هایی است که غالبا از مواد نفتی به دست آمده اند. این مواد شامل تمام دسته بندی های عطر، ادکلن و اسانس می شود و می تواند تا حد زیادی بدن را دچار مشکل کند.

چگونه کیفیت عطر، ادکلن و اسانس خود را افزایش دهیم؟

زمانی که از چیزی استفاده می کنید، باید از روش های نگهداری آن آشنایی داشته باشید. این نگهداری در مورد انواع عطر، ادکلن و اسانس به دلیل قیمت بالایی که دارند، باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. در صورتی که می خواهید روش های نگهداری عطر، ادکلن و اسانس را بدانید، ادامه مطلب را از دست ندهید. اما اگر می خواهید این اطلاعات را به همراه جزئیات بیشتری بدانید، بهتر است به مقاله راهنمای نگهداری از عطر مراجعه کنید.

  • عطر، ادکلن و اسانس را در محل مرطوب به خصوص حمام قرار ندهید.
  • دستانتان را پس از اسپری کردن عطر به هم نمالید.
  • بطری عطر، ادکلن و اسانس را پیش از استفاده تکان ندهید.
  • عطر را در جای تاریک و دور از نور نگه دارید.
  • بطری عطر را تغییر ندهید.
  • دمای اطراف عطر را کنترل کنید.
  • درب عطر را پس از استفاده ببندید.

تفاوت عطر ادکلن و اسانس

سخن پایانی…

در هنگام خرید عطر اینکه بدانید چه سبک عطری با چه میزان ماندگاری مد نظر دارید، بسیارمهم است. اینکه هر میزان ماندگاری، دارای درصد متفاوتی از اسانس است و نام های متفاوتی دارند، می تواند به شما در مسیر خرید عطر و ادکلن کمک کند. همین موضوع است که به عنوان مهم ترین تفاوت عطر، ادکلن و اسانس شناخته می شود. در این مقاله از سایت عطربای هر آنچه که نیاز است در رابطه با تفاوت عطر، ادکلن و اسانس بدانید، آورده شده تا مسیر خرید آسوده تری را طی کنید.